Fakty i mity o filtrach słonecznych !

FAKT !

– Filtrów należy używać przez cały rok !

Promieniowanie UVB – powoduje brązowienie skóry, powstawanie plam, piegów, przebarwień oraz poparzenia słoneczne a bez ochrony oczu może przyczyniać się do rozwoju zaćmy.

Promieniowanie UVA – pomimo, że nie powoduje brązowienia skóry jest zdecydowanie bardziej niebezpieczne! Ponieważ o każdej porze roku ma takie samo natężenie, przenika przez chmury i szyby, penetruje w głąb skóry bezboleśnie uszkadzając komórki, co może prowadzić do przedwczesnego starzenia i rozkładu kolagenu (ponieważ powoduje powstawanie wolnych rodników) oraz to te promienie są odpowiedzialne za powstawanie zmian nowotworowych!  Szczególnie unikajcie solarium, ponieważ tam dawka UVA jest dużo większa!!!

FAKT !

– Różnica między filtrami chemicznymi a mineralnymi

Filtry chemiczneabsorbują promieniowanie, nie są fotostabilne, są to związki chemiczne wykazujące działanie ochronne przed promieniowaniem UV, tracą swoje właściwości pod wpływem promieniowania, procesów utleniania i upływu czasu (powinien być aplikowany na skórę średnio co 2 godziny). W ich skład może wchodzić wiele szkodliwych substancji, jak PEGi, silikony czy pochodne formaldehydu, przez to są lżejsze i mniej wyczuwalne na skórze i nie powodują bielenia skóry.

Filtry mineralne – rozpraszają promieniowanie i są fotostabilne, są to związki mineralne, do których zalicza się dwultelek tytanu i tlenek cynku. Nie tracą właściwości pod wpływem promieniowania i utleniania. Tworzą warstwę ochronną, która odbija lub rozprasza promienie słoneczne. Są dobrze tolerowane przez skórę i nie wchodzą z nią w reakcje dlatego polecane są dla osób o skórze wrażliwej, skłonnej do podrażnień oraz dla dzieci. Są dość gęste i mogą bielić skórę.

Problem bielenia skóry jest z reguły najczęstszą przeszkodą w wyborze filtrów chemicznych nad mineralnymi, jednak dzisiaj już coraz więcej producentów kosmetyków zawierających tylko filtry mineralne znalazło patent aby wyeliminować bielenie skóry i aby aplikacja była tak samo wygodna !

MIT !

– Filtry przeciwsłoneczne blokują wchłanianie wit. D !

Witamina D potrzebna jest nam do rozwoju układów: kostno-stawowego, immunologicznego, krążenia i pokarmowego, ponadto wit. D wpływa także na zdrowie psychiczne. Niestety choć witamina D jest nam niezbędna nasz organizm sam jej nie wytwarza. Synteza witaminy D zachodzi w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego lub możemy ją dostarczyć poprzez dietę bogatą w tłuste ryby m.in. makrele, łososie i sardynki, olej z wątroby ryb, znajdziemy ją także w wątróbce, jajkach i w mleku.

Szacuje się, że promieniowanie ultrafioletowe dostarcza prawie 80% niezbędnej dawki witaminy D, a wg naukowców z Touro University California wystarczy od 5 do 30 min. ekspozycji na słońce (bez filtrów) 2 razy w tygodniu. Zapotrzebowanie na witaminę D zależy od wieku, pory roku, stanu zdrowia, trybu życia i szerokości geograficznej oraz od naszej cery. Uwaga – jaśniejsza skóra produkuje witaminę D szybciej niż ciemniejsza. Natomiast Brytyjscy naukowcy przebadali 79 osób, które podczas wakacji na Teneryfie stosowały kremy z filtrem. U każdej z tych osób stwierdzono wzrost witaminy D, niezależnie od tego, jaką ilość kremu nakładały na skórę. Dlatego nie bójmy się filtrów i tak żaden z nich nie chroni nas przed promieniami w 100%, a ponadto nie smarujemy nimi każdego skrawka skóry i nie stosujemy odpowiednio często ponownej aplikacji.

Także niedobór witaminy D nie wynika z tego, że za bardzo chronimy się przez promieniowaniem UV, przyczyną może być tryb życia (ciągłe przebywanie w pomieszczeniach zamkniętych) i uboga dieta – ale najlepiej zrobić badania i ewentualnie wspomagać się suplementami (jeżeli lekarz takie zaleci!)

MIT !

– Tylko faktor SPF 50 ochroni mnie przed szkodliwym promieniowaniem

SPF (z ang. Sun Protection Factor) to wartość liczbowa, która mówi nam, jak długo można przebywać na słońcu bez oparzenia skóry. Zbadano w warunkach laboratoryjnych, że bez filtra oparzenie ciała następuje po upływie ok. 15 minut a SPF przy nałożeniu odpowiedniej ilość kremu =>2 mg kremu na cm2 skóry

np.

SPF 50 x 15 min= 750 min (pozwala bezpiecznie być na zewnątrz przez 12,5 godz)

SPF 30 x 15 min= 450 min (pozwala bezpiecznie być na zewnątrz przez 7,5 godziny)

Oczywiście jest to możliwe tylko wtedy kiedy faktycznie nałożymy tak dużą ilość kremu, nie będziemy się pocić ani pływać czy wycierać kremu o ręcznik, ubranie itd.

Natomiast różnica % ochrony przed promieniowaniem wygląda następująco :

SPF 15 ~ 93%

SPF 20 ~ 95%

SPF 30 ~ 97%

SPF 50 ~ 98%

SPF50+ ~ 98,5%

Oczywiście czas „bezpiecznego” przebywania na słońcu jest uzależniony zarówno od naszego typu skóry jak i intensywności promieniowanie słonecznego.

 

 

 

Źródło :

www.swiat-uv.pl Różnice między UPV a SPF

www.pfm.pl Witamina D a filtry UV

www.piggypeg.pl Obalamy mity o filtrach przeciwsłonecznych, Przegląd filtrów z dobrym składem

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *